کد مطلب:4525
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
چرا خداوند عده اي را كور لال و لنگ و عده اي را سالم آفريده ؟
8 -الـف - جهاني كه در آن زندگي مي كنيم جهان ماده است يعني هر چيزي در شرايط خاصي به وجود مي آيد و تدريجا كامل مي گردد ولي اگر شرايط و حدود آن مراعات نشودموجودي ناقص و بي فايده و احيانا مضر به دست خواهد آمد . ميوه درخت در موقعي به صورت كامل به دست مي آيد كه باغبان آنرا به موقع , آب وكود دهد و به كـلـيـه اصـول رشد آن توجه داشته باشد و آنها را فراهم آورد و در غيراين صورت ميوه درخت به صـورت كـامـل بـه دسـت نـمـي آيد زيرا جهان مادي و طبيعي اينطورنيست كه در هر شرايطي مـوجـودات سالم و كامل تحويل دهد , پس براي به دست آمدن ميوه سالم و كامل باغبان بايد آنچه در پرورش و تكامل آن لازم و مفيد است مراعات كند , همچنين براي نوزاد سالم ضرورت دارد پدر و مادر آنچه در پرورش وتكامل او لازم و مفيد است بدانند و آنها را هميشه مراعات نمايند . و اين ما هستيم كه در بسياري از موارد در اثر مراعات نكردن شرايط زناشويي وبهداشت , كودكان نـاسـالـم بـه وجـود مي آوريم پس در اينگونه موارد نبايد آنرا تقصيردستگاه آفرينش بگذاريم زيرا خداوند براي تكامل هر موجودي شرايط خاصي قرار داده كه اگر آنها مراعات شود هر چيزي نيكو و مفيد به وجود خواهد آمد , همچنانكه درقرآن كريم مي فرمايد :( الذي احسن كل شيي ء خلقه 000 ) (7) خداست كه هر چيزي را به بهترين وجهي آفريد . از باب مثال اگر كسي در بكار بردن نيروي برق شرايط آنرا مراعات نكند و در نتيجه خطري پيش آيـد و جـان خود و عده يي را از بين ببرد همه تقصير را به گردن آنكسي مي گذارند كه شرايط به كار بردن برق را مراعات نكرده است اما اديسون را كسي تقصير كار نمي داند و هيچگاه نمي گويند چرا اديسون برق را كشف كرد بلكه او رامي ستايند و فقط تقصير كار را نكوهش مي كنند , همچنين جهان آفرينش شرايطي داردكه اگر كسي آنها را مراعات نكند و در نتيجه نواقص و بدبختي هايي به بار آيدتقصير از خود اوست و ربطي به عالم آفرينش ندارد . اكنون ممكن است اين سوال پيش بيايد كه خوبست خدا هر موقع كسي كاري را بدون شرايط انجام مـي دهـد از آن جلوگيري كند و نگذارد اين بدبختيها به وجود آيد , درپاسخ بايد گفت كه اصولا جلوگيري مخالف با اصل آزادي و اختيار بشر است . ب - جـهـان مـادي و طـبيعي با يك نوع اصطكاك و استهلاك همراه است ولي بر روي هم جهاني اسـت مفيد و خوب كه بودن آن بر نبودن آن ترجيح دارد و اساسا اگر جهان اينطور نباشد , جهان مادي و طبيعي نيست و جهاني مجرد خواهد بود كه مربوط به فرشتگان است , رعد و برق و غرش ابـرهـا كه در بارور شدن ابرها و ريزش باران لازم و مفيد است در عين حال ممكن است نسنبت به بعضي از افراد بشر زيانبخش باشد وبعضيها از آن بترسند , يا برخي از زنان بچه خود را سقط كنند يا جنين آنان ناقص شود . همچنين باران كه در لطافت طبعش خلاف نيست , ممكن است موجب سيلاب شود وخساراتي به وجود آورد . ايـن نواقص اختصاص به افراد انسان ندارد بلكه در نباتات و حيوانات نيز ديده مي شود ولي بر روي هـم ايـن نظام طبيعي خوب است و اگر چند نفري هم در اثر اصطكاك و تزاحم ها ناقص مي شوند عده يي بي شمار هم سالم به وجود مي آيند . علاوه خداوند نسبت به معلولين ملاحظاتي بدين شرح نموده است كه خود لطف بزرگي به شمار مي آيد و مي تواند شاهد راستين عدالت او در مورد آنان باشد . 1 - در انجام تكليف شرعي و دستورات ديني نسبت به آنان ارفاقهايي شده است كه آنانرا به زحمت نـمـي انـدازد حتي اگر نماز براي آنان طاقت فرسا و دشوار باشدمي توانند به صورت ساده تري كه بـراي آنـهـا تـعيين شده بخوانند و همچنين 2000 - در برنامه ها و قوانين ديني براي معلولين كه نـمـي توانند خود را اداره كنندحقوقي مقرر فرموده كه با دريافت آنها مي توانندن بخوبي زندگي كنند . 3 - پاداش عبادت و بندگي آنانرا مهمتر و بزرگتر قرار داده است بطوريكه اگرمتوجه آن باشند بسياري از محروميتها بر آنان سهل و آسان مي گردد . اضافه نكته اساسي آن است كه رعايت مساوات در مواردي الزامي است كه همه داراي حق مشتركي بـاشند اما در جاييكه اصلا حقي در بين نيست مساوات لزومي ندارد و فرق گذاشتن بين افراد كه حق و طلبي ندارند ظلم و ستم محسوب نمي گردد بنابراين كسانيكه مي گويند چرا خدا همه را يـكـسـان و سـالـم نيافريد و اختلاف در خلقت با عدالت خدا سازگار نيست سخت در اشتباهند و معناي واقعي عدالت را درست درك نكرده اند . در خاتمه يادآور مي شود كه پاسخ اجمالي ما در پرسشهاي فوق و نظاير آن اين است كه هيچيك از عوامل ظلم در ذات پاك خدا وجود ندارد يعني جهل و ناداني , عجز وناتواني , بدخويي و ساديسم جنايت و 000 كه بي عدالتي ها را به وجود مي آورد ,در ذات خداوند راه ندارد , پس هيچگاه ستم از او صادر نمي گردد . بنابراين اگر فلسفه چيزي را ندانستيم نبايد آنرا بي عدالتي و ظلم و ستم به حساب آوريم . آيـا خـدا كـه در ضـمـن آيـات زيـادي در قرآن و ساير كتب آسماني مردم را از ستم بازمي دارد و سـتمكاران را به كيفر , بيم مي دهد , خودش ظلم و ستم مي كند ؟قرآن كريم در اين مورد خرد و عـقـل را تاييد مي كند و چنين مي فرمايد :( ان اللّه لايظلم مثقال ذره 000 )1 - همانا خدا به مقدار ذره يي ظلم و ستم نمي كند . (2)( ان اللّه لايـظـلـم الناس شيئا و لكن الناس انفسهم يظلمون )2 - خدا به مردم هيچگونه ظلم نمي كند وليكن مردم به خودشان ستم مي كنند . (3)( و مـا كان ربك ليهك القري بظلم و اهلها مصلحون )3 - پروردگارت هيچ شهر و دهي را در حالي كه اهل آن مصلح هستند به ستم هلاك نكرده است . (4)
بيست پاسخ
هيئت تحريريه موسسه در راه حق 1 - سوره سجده آيه 27 - سوره نساء آيه 340 - سوره يونس آيه 444 - سوره هود آيه 117
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.